Valószínűnek tartom, hogy sokaknak jelenleg kisebb gondja is nagyobb annál, mint hogy elővegye az employer branding témakört a cégnél, pedig fontos érvek szólnak amellett, hogy ne kezeljük luxusnak ínséges időkben is beépíteni a mindennapokba annak eszközeit.

 

A mi cégkultúránkban ugyan évtizedek óta beprogramozott szándék volt - már jóval azelőtt, hogy ráaggatta volna a világ erre a valamire az elegánsan hangzó "munkáltatói márkaépítés" elnevezést -, hogy különös figyelmet szenteljen a vezetés az employer branding alapjaira, vagyis az itt dolgozó kollégák elégedettségére, illetve hűségének elnyerésére és fenntartására. Bizonyára sokan késznyerültek az elmúlt hetekben fájdalmas döntések meghozatalára a munkavállalóik sorsát illetően, mások most ébrednek rá, hogy a home office nem az ördög találmánya, és mostanra talán legyőzték az azzal kapcsolatos félelmeiket is, hogy munkavállalóik esetleg ne dolgoznának szorgos hangyaként az otthonukban. Megint mások egyszerűen csak a csapatszellem fenntartásán igyekeznek fáradozni, egy viszont minden esetben közös: mindenkinek megvannak a saját kihívásai.

 

A következőkben csokorba szedtem, hogy nálunk milyen törekvések alakultak ki az évek során annak érdekében, hogy ez a szándék tettekben mérhető legyen.

 

 

Élményközpontú és családbarát munkahely

 

Egy éve költöztünk szeretett új irodánkba, melynek kialakítása az igények közös megfogalmazását követően történt. Akkor még nem is sejtettük, hogy a közösségi főzések odáig vezetnek majd, hogy a korábban étteremben tartott karácsonyi ünneplésünk helyszínéül is az irodai konyhát és az együtt elkészített fogásokat szavazzuk meg. A nyugi szobában található Xbox sem 3 napig tartó csoda lett, és nem egyszer fordult elő az sem, hogy bekapcsoltuk az HBO GO-t egy-egy kolléga "Apa dolgozójába" tévedt gyermekének.

 

Élményközpontú munkahely

 

Család-központú munkahely lévén nálunk a Mikulás minden évben jön, kerek évfordulókon családilag vonulunk el néhány napra pihenni, szervezünk közös kirándulásokat és minden szülinapos kollégát megünnepelünk. Hetente jár hozzánk masszőr, a konyhában mindig van gyümölcs, nem beszélve az ilyen-olyan bűnös édességekről, amiket a kollégák hoznak be valamilyen ünneplős vagy külföldön-járós alkalomból.

Különös figyelmet fordítunk az egészségmegőrzésre is, ezért a nálunk dolgozóknak privát egészségügyi ellátásszervező biztosítást kötünk.

 

 

Sajátos szervezetfejlesztés

 

Jelentős mérföldkő volt a holakratikus működésre való átállás is. A mindannyiunk számára kényelmes rugalmasság és a szabadság fenntartása mindig nagy hangsúlyt kapott a cégnél, a lényeg leginkább azon volt, hogy mindenki tegye a dolgát. A Holacracy viszont adott egyfajta keretet ezeknek a korábban meg nem fogalmazott szabályoknak, az időnként szétesősre sikeredett megbeszéléseknek, lerövidítette a hosszú ideje elnyúló projekteket és hivatalosította a kollégák által betöltött szerepeket is - az azokkal járó önálló hatáskörbe tartozó döntési jogokkal és felelősségekkel együtt.

 

Employer branding at Com-Forth belsős (1)

 

Fontos pont volt a cégmisszió lefektetése és a cégstratégia megbeszélése is, amelyek egy vezető fejében talán annyira evidensnek tűnő dolgok, hogy gyakran el is felejt róla kommunikálni, pedig az egész közösség ezekből kiindulva tud igazán tudatosan működni. Ezen kívül folyamatosan kísérletezünk és vezetünk be olyan egységesen alkalmazott rendszereket, szoftvereket vagy online eszközöket, amelyek a mindennapi munkát teszik hatékonnyá és követhetővé, de igyekszünk még megállni azon a határon, hogy ezek használata ne felesleges plusz terhet és utálatos kényelmetlenségeket rójon a kollégákra.

 

 

Karrier

 

Talán egyesek szerint gyarló, ám gyakran felmerülő emberi igényünk, hogy folyamatosan fejlődhessünk, tanuljunk vagy csináljunk valami olyasmit, amit korábban nem.

 

Mi igyekszünk ezt az igényt azzal kielégíteni, hogy biztosítjuk a kollégák számára a részvételt képzéseken, szakmai rendezvényeken, illetve belebújhatnak olyan cégszerep-köntösökbe is, amelyekkel járó feladatok elvégzése nem kifejezetten tartozott szigorúan véve a munkaköri leírásukba korábban. Így lett az ügyfélszolgálati szerepet betöltő Ozsváth Évi kolléganőnk a social media coordinatorunk, és így egészültek ki az ügyvezetői asszisztensi és operatív menedzseri feladatköreim marketing és rendezvényszervezéssel kapcsolatos teendőkkel.

 

Ez végső soron win-win helyzet, hiszen összességében közös érdek, hogy kollégáink kompetensek, nyitott szemléletűek, a megfelelő készségekkel felvértezettek, ugyanakkor kellően motiváltak is legyenek.

 

 

Employer branding vs. pandémia

 

A vírus március közepe óta kényszerít minket folyamatos otthoni munkavégzésre. Számunkra persze eddig sem volt ismeretlen terep a home office, a legtöbben kifejezetten szerettek élni ennek lehetőségével korábban is, de bizonyára mindannyian találunk valami fájdalmas kihívást a mostani, hosszú hetek óta tartó kényszer-helyzetben. 

 

Az egyik első intézkedésünk volt, hogy megszervezzünk heti egy (lehetőleg webkamerás) online találkozót, melynek keretében mindenki beszámol néhány mondatban arról, hogy hogy van, és mi történt vele mostanában. Ilyenkor nem beszélünk munkáról, a cél ugyanis az, hogy a közösségi élményt fenntartva távolról is eltöltsünk egy kis időt együtt, helyettesítve ezzel a közös kávé- és ebédszüneteket. Néha összejön egy-egy hasonló formátumú esti sörözés vagy délutáni kávézás is. 

 

Ebben a Toonlyban szerkesztett videóval próbáltam szemléltetni, hogyan is néz ki nálunk ez az otthoni szuperhősösdi

 

Mivel ez egy családi vállalkozás, mindig nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy a kollégákra is családtagként tekintsünk. Így ebben a helyzetben változatlanul fontosnak tartjuk, hogy elismerjük egymás munkáját, valamint hogy beszéljünk az esetleges karantén-specifikus személyes nehézségeinkről.

 

Ami pedig a járványügyi helyzettől függetlenül is kiemelten fontos, hogy időről időre visszacsatolást kérünk a kollégáktól, arra vonatkozóan, hogy miben fejlődhetnénk még, illetve igyekszünk emlékeztetni magunkat a céges küldetésünkre. Hiszen ez ad napról napra lendületet nekünk nem csak a szokásos mederben zajló, de a jelenlegi különös helyzetben kialakult munkavégzés során is.

employer branding

Írta: Zsuzsanna Szalárdy

2017 óta erősítem a Com-Forth csapatát. Főként marketinggel, rendezvényszervezéssel, valamint a cég operatív ügyes-bajos dolgaival foglalkozom, emellett pedig igyekszem a világ legjobb ügyvezetői asszisztense is lenni. (Például csak igen ritkán öntöm le a hozzánk érkező vendégeket vízzel. ) Korábban a kulturális, illetve a non-profit szektorban tevékenykedtem, és bármilyen hihetetlenül hangzik, az itt szerzett tapasztalataimat kedvezően tudom kamatoztatni, hiszen ebben a szektorban is remek, kreativitást igénylő lehetőségek vannak.