A fenntarthatóság egy olyan kiemelt témakörré vált az utóbbi években, amelyről egyre többet hallunk, mégsem bánjuk, ha sokszor kerül reflektorfénybe akár a magánéletünkben, akár a gazdasági tevékenységeink során. Hosszútávon működőképes, erőforrás-hatékony, eltartóképességen belüli, környezettudatos, megújuló, időtálló, emberbarát. Ezek a kifejezések jutottak először eszébe a Smart Factory ConnAction konferenciánk résztvevőinek, meghívott előadóink pedig megosztottak ezekkel kapcsolatban jó néhány pozitív gyakorlatot az ipar különböző területeiről.
Mit jelent a karbonsemlegesség?
Az Audi Hungaria Zrt. 1999 óta üzemelteti környezetmenedzsment-rendszerét, aminek egyik legnagyobb eredménye, hogy 2020-ra teljesen szén-dioxid semleges működést sikerült elérniük – tudtuk meg a kerekasztal-beszélgetésben előadó Éliás Pétertől, a vállalat környezetvédelmi vezetőjétől. Magyarországon ők rendelkeztek először azzal az EMAS-tanúsítvánnyal (Eco-Management and Audit Scheme), amelyet az Európai Unió közösségi környezetvédelmi vezetési és hitelesítési rendszerének megfelelő vállalatok érdemelhetnek ki, ha önkéntesen vállalják a környezeti teljesítményük folyamatos javítását. Az Audi hazánk legnagyobb ipari geotermikus energia felhasználója, és ők rendelkeznek Európa legnagyobb tetőre telepített napelemparkjával, amely a győri logisztikai központ tetején 160.000 négyzetméteren biztosít megújuló - és egyéb nem zöldterületet elfoglaló - energiát.
A karbonsemlegesség alatt nem azt értjük, hogy a gyár szén-dioxid kibocsátása nulla. Tudatos intézkedési hierarchiát követnek, amelynek legelső lépése az volt, hogy a felhasznált energiájukat csökkentsék, hiszen a legzöldebb energia az, amit meg sem kell termelni. 2010 óta 165.000 MWh energiát takarítottak meg. Második lépés a zöld energiára való áttérés: fűtési célú hőenergiájukat 70-80%-ban geotermikus energiából nyerik, ezzel elkerültek körülbelül 16.000-18.000 tonna szén-dioxid kibocsátást, a kútjukból ráadásul Győr városába is kerül felhasználható karbonsemleges energia. Ezen túlmenően évente további 5.000 tonna szén-dioxid kibocsátásától kímélik meg a környezetet a 12 MW csúcsteljesítményű napelemparkkal termelt megújuló energiával.
A karbonsemlegesség fogalmával a WWF is világszinten foglalkozik. A “Science Based Targets” (tudomány alapú célok) kezdeményezésükben bemutatják, hogy egyes iparágak könnyebben, mások nehezebben dekarbonizálhatóak, és mit kell tennie egy-egy vállalatnak ahhoz, hogy segítse elérni a párizsi egyezményben kitűzött célokat.
Egyre gyorsabban térülnek meg a zöld beruházások
A felelős hulladékkezelés a tervezőasztalon kezdődik
Az életciklus-elemzéssel a vállalatok már akkor figyelembe vehetnék a keletkező hulladék felhasználási lehetőségeit, amikor még csak megálmodják egy gyár felépítését vagy egy termék tulajdonságait. Tudható, hogy mekkora lesz a környezeti hatása a terméknek, folyamatnak, szolgáltatásnak, és ezt már a megszületése előtt figyelembe lehet venni. Ennek ellenére általában nemcsak a külső beszállítókkal nem történik ezzel kapcsolatban egyeztetés, de a vállalat belső szakemberei között sem zajlanak le a kellő diskurzusok.
“A víz, az kicsit ilyen sanyarú sorsú erőforrásunk”
Az ok, amiért a legtöbb gazdasági szereplő nem bánik túl gazdaságosan a vízzel, nagyon egyszerű: túl olcsó. Nem éri meg azokat a visszaforgató berendezéseket, szennyvízkezelési technológiákat bevezetni, amikkel csökkenthetik a felhasználását.
A biodiverzitás fennntartása ne csak a természetvédőknek legyen fontos!
Nézzünk szét a partnereink között is!
A termelővállalatok karbonlábnyomának vizsgálatakor sokszor kiderül, hogy a tevékenységével összefüggő, környezetre káros kibocsátás gyakran nem is saját telephelyükön, hanem a gyár kapuján kívül keletkezik. Ennek csökkentése már túlnő azon, hogy ők maguk milyen intézkedéseket tudnak és hajlandóak tenni, mert ehhez a beszállítók együttműködése is szükséges. Könnyen lehet, hogy ha egy vállalat a beszállító partner működésében eszközöl ki karboncsökkentő megoldásokat, azzal összességében nagyobb kibocsátást tud megspórolni, mintha saját magánál hajtott volna végre valamit. Ezért is hangsúlyozzák fenntarthatósági szakértők, hogy mindig rendszerben érdemes gondolkodnunk. A komplex gondolkodás szemléltetésére szolgál az alábbi ábra is az értékláncról:
Forrás: https://www.epa.gov/climateleadership/scope-1-and-scope-2-inventory-guidance
A KÖVET Egyesület a vállalatok környezettudatos és felelős működését ösztönzi és támogatja különböző projektekkel és megmérettetésekkel, mint amilyen például a Zöld Rendezvény Minősítésük, a Zöld Iroda Programjuk, vagy az ökotérképezési tevékenységük, amellyel megtakarítási, fejlesztési pontokat tárnak fel, és környezeti programtervet, intézkedési javaslatokat állítanak össze az adott vállalkozásra szabva. Herner Katalin ügyvezető igazgató szerint ma már minden vállalat tudja, hogy a fenntarthatóságra való törekvést elvárja tőlük az anyacég, a vevők, a partnerek, és a versenytársak tevékenységében is szerepet kap. Fontos, hogy ne csak a külvilágnak szóló kommunikáció legyen ez a tevékenység, ugyanakkor ha már van, tényleg megéri megosztani másokkal is a jó gyakorlatokat, hogy a cégek tanulhassanak egymástól megoldásokat, technológiákat.
Tekintsd meg az előadóinkkal készített interjút:
A kerekasztal-beszélgetés létrejöttében közreműködött az MVÜK Ipari Klub.