Alapanyaghiány. Az egyik leggyakoribb téma, amely viszonylag hosszabb ideje beárnyékolja minden szektor üzletmenetét, megnehezíti a tervezést, és újabb döntési helyzetek elé állítja a gyártóvállalatokat. Vannak, akik a megoldást a raktárkészlet jelentős növelésében látják, de felhalmozásra alkalmas helyeket sem könnyű már találni. 

Ez a mi mindennapjainkat is meghatározza a Com-Forthnál: raktárkészletünket az elmúlt időszakban megdupláztuk, a raktárhelyiségünkre kihelyezhettük a “megtelt” táblát. Mindez cash-flow oldalról is kihívást jelent időnként, de cserébe az ügyféligényeink többségét azonnal vagy rövid határidővel ki tudjuk szolgálni.

 

A 2022. november 10-én rendezett ITBUSINESS Industry & Technology konferencián többek között az is nyilvánvalóvá vált, hogy a logisztika területe egyre jobban igényli az IT szemléletet. Az erről szóló panelbeszélgetésen ügyvezetőnk, Bóna Péter is részt vett. 

 

A Just-in-Time továbbra is létezik, de…

 

Mit csinál az ügyfél, ha egy beszállítótól azt a visszajelzést kapja, hogy a rendelni kívánt áru szállítási ideje akár több hét, vagy több hónap is lehet? Kezdetben még csak megmosolyogta a választ és keresni kezdett más szereplőt a piacon. Csakhogy máshonnan bekért árajánlatokra is hasonlóan hosszú várakozási időt ígér mindenki más is már jó ideje, így a megrendelők az eddig megszokott „Már pedig nekem ilyen kell!” egyedi igény megfogalmazása helyett inkább csak bizakodva megkérdezik „Mi az, ami van?”.

 

Azok, akik biztosítani tudják az ellátási láncaikat versenyképességi előnyre tesznek szert, így mindenki számol, kalkulál, igyekszik minimalizálni a várakozást, amit a kiszámíthatatlan körülmények és a szerencse megléte vagy hiánya befolyásol. A logisztikai folyamatokban mindez már olyan régóta tapasztalható, hogy sokan inkább teljesen új alapokra helyezik gyártási és értékesítési stratégiájukat. Néhány gyártócég jelentősen megnöveli raktárkészletét, és bízik abban, hogy ha a vevői igényeket 100%-ban nem is, de minél nagyobb mértékben ki tudja elégíteni. A vásárló nem pont azt kapja, amit szeretne, de egy közel megfelelővel is beéri, mert az is jobb, mintha termék nélkül maradna. A termékfejlesztőktől és a megoldásszállítóktól is nagyfokú rugalmasságot kíván, hogy egy alternatív chip vagy “egy kicsit más, de pont nem kompatibilis” hardver esetén is tudjanak szolgáltatni az ügyfeleik felé. Mások fordítanak a globalizáció kerekén, és a távoli országokba helyezett gyártást szervezik át földrajzilag is közelebbi helyekre, bízva abban, hogy így kevesebbet kell várni a szállításra.

 
 

Offshore vs. reshore – Hozzuk haza a gyártást?

 

A globalizálódó világban megszoktuk, hogy bár a vállalatok székhelyei, a szolgáltatóközpontok, a gyártás és a hozzá tartozó kutatás-fejlesztés egy márka alatt funkcionálnak, térben bárhol elhelyezkedhetnek. A tevékenységek kiszervezése más országokba, azaz az „offshoring” bevett szokás, ha egy vállalat optimalizálni szeretné a bérköltségeket, vagy biztosra venni, hogy elegendő képzett munkaerőt tud alkalmazni. A technológiai fejlesztés és a gyártás, azonban úgy látszik, sokszor újra azonos helyen talál egymásra, mert a magasabb szállítási díjak és a vám megfizetése (tehát a növekvő költségek) mellett egyre több szállítási nehézség is akad. A „reshoring” így egyre nagyobb népszerűségre tesz szert.

 

Hogyan lehet újrakovácsolni az ellátási láncokat?

 

A Trans-Sped Kft. egy 32 éve működő, családi logisztikai vállalkozás, amely hazai versenytársai között a TOP10-ben tudhatja magát. Fülöp Levente, digitális fejlesztési igazgató szerint a legfontosabb, hogy a döntéshozók tisztában legyenek folyamataikkal, és ezek transzparensen, mérhetően működjenek. Azt látják, hogy a gyógyszer- és autóipari ügyfeleik raktárai egyre jobban kezdenek megtelni. A szállítandó termékek érkezési idejének pontos előrejelzése rendkívül hasznos lenne, de többnyire még pontatlan és hektikus számokat kapnak a beszállítóktól, ami okozhat fejfájást például egy Black Friday idején, amikor akár ötször annyi árut kell megmozgatniuk, mint egy átlagos időszakban. Ebben az élőmunkaerő-érzékeny környezetben nyilván sokat gondolkoznak azon, hogy milyen tevékenységeket lehet fizikai vagy szoftver robotokkal kiváltani. Előfordult, hogy egy intenzív időszakban a vezetők is beálltak olyan pozíciókba segíteni, ahol nem volt ember, de már a nagytarcsai raktáruk komissiózó területén is működnek robotok humán erőforrás pótlására. Azt azonban nem hiszik, hogy egy problémára a technológia automatikusan megoldást nyújt: „Ha azt gondoljuk, hogy egy problémára a technológia a megoldás, akkor sem a problémát, sem a technológiát nem értjük igazán.”

 

Több szemszögből vizsgálják meg, hogy egy kihívásra választ adhat-e egy új technológia: mekkora lépésekkel és mennyire képes befogadni a vállalati kultúra, azaz tudnak-e kellően rugalmasak lenni irányába, érettségük tart-e ott, hogy az újat is megértsék. (Itt eszünkbe juthat a menedzsment guru, Peter Drucker sokat emlegetett idézete, miszerint a kultúra megeszi a stratégiát reggelire - a szerk.). Végül pedig az adathasználat, vagyis tudják-e, hogy mit és mikor kell mérniük a hatékonyság megállapításához, hogyan tudnak értelmezhető információkat kinyerni.

 

Jó kérdés, hogy az evolúciós lépések átugorhatók-e. Például nemzetközi versenytársaik között sokan költöttek földi adattárház kialakításába, a Trans-Sped előtt pedig most áll egy választási lehetőség, hogy ezt a fázist átugorják-e, és egyből felhőbe költöztessék az adatokat, vagy csak évekkel később vezessék be ezt a megoldást, amikor ez már sokkal nehezebb lesz és akkora versenyelőnyt sem fog jelenteni.

Fülöp Levente, a Trans-Sped Kft. digitális fejlesztési igazgatója, az ITBUSINESS Industry & Technology konferenciáján 2022. november 10-én.Fülöp Levente, Trans-Sped Kft., digitális fejlesztési igazgató

 

A Huawei gyártásának központja Kína, ez így volt és így is marad, de a magyarországi gyárban, Pátyon is havi szinten 40.000-60.000 raklapnyi eszköz fordul meg. Gépi tanulással segített, nagyon erős logisztikai előrejelzés alapján akár 6-8 hétre előre látják a rendelkezésre álló anyagaikat, és a magas raktárkészlet is segíti a gyors és hatékony ügyfélkiszolgálást. Bóday Tamás, integrált megoldásokért felelős vezető elmondta, hogy a Huawei az agilitásra helyezi a hangsúlyt: kis lépésekkel haladnak, folyamatosan ellenőrzik, hogy egy új bevezetés működik-e, és ha valami nem vált be, bátran hagyják el és kezdenek valami újba.

Bóday Tamás, a Huawei Technologies integrált megoldásokért felelős vezetője, az ITBUSINESS Industry & Technology konferenciáján 2022. november 10-én.Bóday Tamás, Huawei Technologies, integrált megoldásokért felelős vezetője

 

A Com-Forth Kft. ügyvezetője, Bóna Péter szerint a cégek választhatnak, hogy sajnálkoznak a chip- és munkaerőhiányon, vagy megragadják ezt az időszakot annak felülvizsgálatára, hogy miként tudnak alkalmazkodni, változtatni, fejleszteni a működésükön úgy, hogy közben egy emberközpontú, fenntartható, reziliens vállalatot működtetnek. Tévhit, hogy a robotizáció annyit jelent, hogy megnézzük, hol lehet helyettesíteni az embert. Vannak folyamatok, amelyeket nem éri meg, vagy csak szimplán nem lehet kiváltani mással és fontos, hogy olyan munkaköröket alakítsunk ki, amelyekben ki tudjuk használni a hozzáadott emberi értékeket. Ha lebutított feladatokra keresünk munkavállalókat, nem meglepő, hogy nem tudnak tartósan lojálisak maradni és átigazolnak máshová.

 

Ahhoz, hogy egy vállalat megállapítsa, hogy elég érett-e egy technológia bevezetéséhez, ellenőrizni kell, hogy ez a technológia valóban működőképes-e, támogatja-e a víziónkat, és ne szimplán csak azért próbálkozzunk valamivel, mert beleszerettünk.

Bóna Péter, a Com-Forth Kft. ügyvezető igazgatója az ITBUSINESS Industry & Technology konferenciáján 2022. november 10-én.Bóna Péter, Com-Forth Kft, ügyvezető

 

logisztika itbusiness Kávé mellé

Írta: Szentléleky-Szabó Ágnes

2022-ben csatlakoztam a Com-Forth csapatához, ahol a korábban elindított inbound marketing stratégia fejlesztésén dolgozom, hogy tapasztalt mérnök kollégáink és remek értékesítési csapatunk munkáját minél szélesebb körben megismerhessék. Közel 10 éves PR és marketingkommunikációs tapasztalataimat eddig főleg pénzügyi területen és a turizmus-vendéglátásban szereztem. Igazán izgalmas belecsöppennem az ipar 4.0 világába, és részese lenni egy folyamatos fejlődésben lévő szakterületnek.